Hem      Aktuellt      Referat/artiklar etc      Länkar / Andra media     Zitzerrepubliken    

Referat från våra arrangemang

MOTSTÅND OCH ÖVERLEVNAD - litterär och musikalisk föreställning av JAN HALLDIN OCH STEN LÖFMAN, den 19 oktober 2017

DET ÄR NOG NU – TANKAR EFTER AURORA 17 - Sören Sommelius - Den 5 oktober 2017

ALEPPO - SYRIEN, en bredare sanning - Jan Öberg som var där - Den 19 april 2017

Birger Schlaug föreläste om Klimathot, konflikthot, upprustning – Vad ska vi göra? - Den 5 april 2017

Från sabotör till fredspristagare: Mandelas väg från våld till ickevåld - Marika Griehsel den 16 mars 2017

Kvinnor på jorden – strävan och hopp - Inger Dejke, Britt Ling, Moa Brynnel - Den 8 mars, 2017

Kärnvapenpolitiken förvärras – men kärnvapnen kan avskaffas - Gunnar Westberg, Svenska Läkare mot Kärnvapen den 16/2 2017

Stellan Vinthagen talade om Konstruktivt Motstånd den 2/2 2017

Folkets Nobelpris för Fred 2016 utdelades under festliga och föredragsfulla former till Maj-Britt Theorin den 3/12 2016

Tre religioner - tre kärleks- och fredsbudskap - Anna Karin Hammar, Jan Hjärpe, Benjamin Gerber den 17/11 2016

Fred Taikon och Ingrid Schiöler föreläste om Romer - Ett fredligt folk - den 3/11 2016

Jan Öberg föreläste om Återuppliva FN som fredskraft - och Sverige tillbaka till stadgans förpliktelser... - den 20/10 2016

Jan Öberg talade om Fredliga epoker i världshistorien – Allt var inte som i vårt sekel - den 6/10 2016

Maud Eduards föreläste om SÄKERHET – HUR OCH FÖR VEM? - Om grundläggande villkor för en fredskultur - den 7/4 2016

Referat av filmen JOJK av samekonstnären Maj Lis Skaltje - den 17/3 2016

Vi firarde INTERNATIONELLA KVINNODAGEN med Agneta Norberg som talade om En feministisk fredskultur – från västlig statsterrorism till hållbar konfliktlösning - den 8/3 2016

NED MED VAPNEN! För en fredskultur utan Nato, värdlandsavtal och propagandakontor - Stina Oscarson föreläste den 17/2 2016

Föredrag av Karl-Erik Edris med titeln - På väg mot en ny civilisation: Från gårdagens visioner till framtidens - den 4/2 2016

Utdelning av Folkets Fredspris med seminarium och festbankett den 5/12 2015. Priset gick till M K Gandhi, postumt.
Sissela Kyle läste Gandhi och Bubu Munshi Eklund från Calcutta spelade och sjöng Tagore - den 19/11 2015

Jan Hjärpe föreläste om RELIGIONER FÖR FRED? - om bruk och missbruk av religioner - den 5/11 2015

Föreläsning och bildvisning med Martin Smedjeback om ICKE-VÅLD: EN KRAFT SOM KAN RÄDDA VÄRLDEN? - den 22/10 2015

Jan Öberg föreläste och debatterade under rubriken FRED SKAPAS MED FREDLIGA MEDEL - Om FN-stadgan och Gandhis betydelse i nutiden - den 7/10 2015

Irene Andersson föreläste under rubriken FREDSFOSTRAN FÖR KOMMANDE GENERATIONER. Kan den byggas på 1900-talets förebilder? - den 6/5 2015

Föreläsning med Gudrun Schyman under rubriken INFORMATION OCH OPINION. Om makt, våldsindoktrinering och försvar - den 16/4 2015

Karin Utas Carlsson talade på temat VINNA ÖVER - INTE VINNA ÖVER. Om att bygga Fredens Hus - den 19/3 2015

Yvonne Hirdman föreläste om MÄNS KRIG OCH KVINNORS FRED - Om konfliktlösning och genus - den 5/3 2015

ATT OMVÄRDERA VÄRLDSBILDEN - Synvända om västerlandets attityd till Islam - var ämnet för Ingmar Karlssons föreläsning den 19/2 2015

Jörgen Johansen talade den 5/2 2015 om PERSPEKTIV PÅ TERROR OCH VÄGAR FRAMÅT - Hur kan vi förstå IS och stödet till dem?

Folkets Nobelpris för Fred 2014 till Åke Sandin
Maj-Britt Theorin berättade den 26/11 2014 under rubriken "MÄNS FRED OCH KVINNORS FRED" om kvinnornas kamp för fred genom årtiondena.

Den 20/11 2014 fick Fredsrörelsen på Orust besök av Stefan Edman som föreläste om "FRED UTÅT - OFRED INÅT, om hanteringen av Sveriges jord, skog, vatten och fjäll i utvecklingens tjänst och vad framtiden kräver"

Maria-Pia Boëthius föreläste den 6/11 2014 under rubriken Aktiv fredlighet eller passiv anpassning? Åt vilket håll drar sverige? -Om nutidens blandade erfarenheter av makten och folkrörelserna ute och hemma.

Pierre Schori talade den 23/10 2014 om traditionen av fredlig konfliktlösning, FN-samarbete, gemensam säkerhet och nedrustning, kontrasterad mot dagens politik.

Fredsforskaren Jörgen Johansen föreläste den 9/10 2014 om hur starka folkrörelser lyckades avstyra väpnad konflikt mellan Norge och Sverige vid unionsupplösningen 1905.

Fredsrörelsen samtalade med politiker på Orust den 12/5 2014

Birger Schlaug föreläste och diskuterade temat "Försvara samhällsmiljön - försvara allt levande" den 24/4 2014

"Han lämnade över till oss" Artikel i Bohusläningen om föreläsningen med Marika Griehsel den 9/4 2014

Elisabeth Olsson, 100 år, uppvaktas av Fredsrörelsen på Orust den 16/3 2014

Marika Griehsel föreläste om Nelson Mandelas gärning och arv den 9/4 2014

Mänskliga rättigheter, kunskap, etik, moral och makt - Agneta Pleijel samtals-föreläste den 20/3 2014

Ned med vapnen! - Bertha von Suttner den 6/3 2014

Stellan Vinthagen föreläste och diskuterade under rubriken "Fredligt motstånd som konfliktlösning och befrielse" den 20/2 2014

Jörgen Johansen föreläste den 6/2 2014 om rörelser för folkbildning, ideologi och samhällsutveckling och medförde färska intryck från konflikternas Georgien

Festen - Folkets Nobelpris För Fred på Orust den 7/12 2013

Prismotivering - Jan Öberg mottar Folkets Nobelpris För Fred genom Fredsrörelsen på Orust den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Fredrik Heffermehl med rubriken: "Nobelpris på avvägar" den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Tomas Magnusson: "Maktens medlöpare föraktar fredens förkämpar" den 7/12 2013

Jan Öberg - mottagare av FPO's Fredspris 2013 - talade under rubriken "40 års arbete för fred – Världen har blivit bättre!" den 7/12 2013

Ännu en intressant och engagerande kväll när Göran Greider föreläste och diskuterade på temat "VÅLDETS SPRÅK OCH FREDENS Om makten och media, indoktrinering och sanning" den 4/12 2013

Anne Sjögren berättade om människor på flykt från våldets språk den 21/11 2013

Författaren och politikern Bengt Berg reflekterade och läste dikter under rubriken "Demokrati bygger på ansvar" den 7/11 2013

Thomas Hammarberg - diplomat, fredsaktivist och FN-rådgivare berättade och diskuterade den 23/10 2013 på temat "Hur talar FN och vem lyssnar?"

Kerstin Schultz föreläste den 10/10 2013 på temat "Kvinnliga fredsröster från inbördeskrig och våld i Afrika"

Seminarium "FRED MED FREDLIGA MEDEL" med Johan Galtung och Jan Öberg 25/5 2013

Jan Hjärpe föreläste den 11/4 2013 under rubriken "Kvinnorna I Den Arabiska Våren"

Fredsrörelsen på Orust firade 30-års jubileum på temat "Fred med Fredliga Medel" - den 20 mars 2013

Ingrid Holmquist föreläste inför kvinnodagen 2013 under rubriken "Elin Wägner - en väckarklocka om fred med människor och fred med jorden"

"Välkommen till Indien - om en kontinent av hopp och hopplöshet" var rubriken för föreläsningen den 21 feb 2013 med Ola Friholt och Erni Friholt och kommenterad bildvisning av Inger Dejke och Anders Dejke

Jan Öberg föreläste om "Ett fredsperspektiv på Iran" den 7/2 2013

Sigrid Kahle och Carl-Göran Ekerwald samtalade den 28/11 på temat "FRED OCH POESI - Att leva vid toleransens gränser"

Egon Andersson resonerade den 22/11 kring "Visionen som drivkraft" med utgångspunkt från Harry Martinssons "Vägen till Klockrike"

Bengt Berg och Lennart Kjörling samtalade om "Sverige - världen tur och retur. Om att ge människan värdigheten åter" den 1/11 2012.

Irka Cederberg och Björn Kumm berättade den 18/10 om "Fredens och motståndets kulturer"

Ingrid Elam och Kenneth Hermele föreläste på temat "Vad lär oss kriget?" den 11/10 2012

Nätverket Ofog belönas av Stödfonden för Civil Olydnad vid ett möte i Henån den 29 februari 2012.

Förre kulturministern Bengt Göransson föreläste i Henån 14/4 2011

Folkliga resningar och den globala ordningen

Tankar om folkresningar och rättvisa - ett möte med Edda Manga 2011-10-06

Efter Sovjetunionens fall försvann föreställningen om att alternativa samhällsordningar visavi den liberalekonomiska är möjlig. Socialdemokratins "tredje väg" blev plötsligt blockerad och en konsensuskultur etablerades, vars särdrag är två: en unison rörelse in mot mitten i politiken samt att bara en struktur är tänkbar. Ett postpolitiskt tillstånd inträder och kvar finns i huvudsak bara ett administrativt system, som olika krafter tävlar om att bäst kunna bemästra. Eller också: tomrummet efter kommunismen och socialdemokratin kan bara fyllas ut av högerpopulistiska krafter. Samt på en global - eller åtminstone i ett eurocentriskt/västerländskt perspektiv: den enda möjliga antagonisten till den administrativa protagonisten är islam.

Så intressant och utmanande inledde idéhistorikern Edda Manga sitt föredrag - och samtal - inför en entusiastisk publik i Henån. Hon fortsatte med att problematisera folkliga uppror i exempelvis London, Aten och Barcelona - men naturligtvis också i Maghrebområdet, dvs. de folkliga protester som vi och våra massmedia betitlat den "arabiska våren". Märkligt nog, påpekade Manga, är uppror och protester i England och Sydeuropa inte kompatibla med dem i Nordafrika och Mellanöstern. "Vi" - dvs. vi euroamerikanska medborgare - mäter liknande saker med olika mått. "Vi" godkänner ett, men inte ett annat. Vi vill se särskilda utvecklingar i exempelvis Tunisien och Egypten, som tilllfredställer oss, men inte nödvändigtvis de närmast berörda.

Edda Manga gjorde även synnerligen inspirerande utvikningar till mer idéhistorisk och filosofisk teori. Huvudnamn i denna del var inte minst Hanna Arendt och Judith Butler. I detta avsnitt jämfördes och problematiserades filosofen Hannah Arendts (1906-1975)begrepp handling och filosofen Judith Butlers (1956-) begrepp performativitet. Det finns ett flertal likheter mellan Arendt och Butlers teorier kring politik och villkoren för det mänskliga. Både Butler och Arendt är starkt kritiska till en identitetspolitik. De grundläggande likheterna mellan begreppet handling och begreppet performativitet är att de båda handlar om görande och skapande av identiteter och av genus. Det är genom dessa aktiviteter som det mänskliga skapas och framträder. Både Butler och Arendt betonar vikten av ett mänskligt kollektiv för att detta ska kunna ske, den mänskliga pluraliteten. Vad som styr denna tillblivelse och framträdelse är det som Arendt kallar en väv av relationer och det som Butler benämner som normer.

Vidare: ett pläderande för naturrätt och rätt i sig står i motsats till Arendts och Butlers hävdande av rätten att ta sig rätten. Denna viljestyrda aktivitet grundar sig dessutom på att språkets djupare betydelse framträder på en scen, och att den är ett resultat av konkret praktik. Den "rena praktiken" är en ontologisk kvalitet som är både a-religiös och a-sekulär. Tankarna går här till både en Heidegger och en sen Wittgenstein. Gränserna - eller föreningarna - mellan privat och offentligt träder här också fram som väsentliga fenomen att fundera över. Särskilt intressant var att ta del av Mangas betoning av det ömsesidiga beroendet mellan massmedia och platser (eller media och gatuprotester). Särskilt media - Manga nämnde som ett exempel Bahrain - kan både skapa och kortsluta intressen (i fallet Bahrain det sistnämnda; dvs. Bahrein stängde helt enkelt av massmedia).

Varje framträdande kräver en scen. En sådan scen kan vara en massmedialt uppmärksammad språkhandling. I detta ligger dock, att "vi" samtidigt kan "stänga av" informationsflödet. Detta är inte sällan förekommande. Motsatsen existerar emellertid också, och här är t.ex. "den arabiska våren" illustrativ. Men vilka manipulationer leder och förleder oss i detta Sprachspiel? Varje grupp som exkluderas från framträdelseplatsen (exempelvis Tahirtorget i Kairo) exkluderas också från "verkligheten". Den gruppen - eller ansatsen - finns alltså inte.

Det finns en logisk förbindelse mellan lokala gatuprotester och globala massmedieringar - eller en glokal interferens, låt oss säga en växelverkan mellan varandras medhändelser. Ett exempel är när man samtidigt rapporterade protester i Aten och Barcelona på storbildskärmar i Aten. Det lokalas transcendens kräver med andra ord en global interaktion, som i lyckosamma fall kan "försätta berg".

Massmedia har svårt att förhålla sig till, och navigera mellan, en upparbetad mittenkonsensus å ena sidan och en anti-systemisk reaktionsredovisning å den andra. Ship to Gaza 1 och 2 är bra exempel. Det vara bara nummer ett som ledde till massmedial belysning.

En slutsats som Edda Manga presenterade var: Folkresningar är en process som på förhand aldrig kan bestämma eller fixera sitt slutmål. En annan: Mot maktens tal om orealism måste vi alltid ställa det omöjligas praktik.

Det var med stor glädje vi alla- långt senare än tänkt! - lämnade Edda Mangas lysande uppträdande. Det är inte utan att vi längtar tillbaka.

Carsten Palmer Schale

---

Edda Manga, Edda Virgina Manga Otalora, född 1969 i Bogotá, Colombia, är en svensk-colombiansk idéhistoriker, föreläsare och debattör. Hon blev filosofie doktor 2002 och tilldelades Cliopriset 2004 för avhandlingen Gudomliga uppenbarelser och demoniska samlag. Senare projekt inkluderar den koloniala bakgrunden till internationell rätt genom en studie av Francisco de Vitorias begrepp om Rättfärdigt krig och Sekularism och äktenskapslagstiftning. Hon tilldelades Emil Hildebrands pris 2008 för sin uppsats Kolonialism och rättfärdigt krig - Francisco de Vitoria. De rättfärdiga krigens återkomst publicerad i Historisk tidskrift 3 2008. Hon är medlem i Bwana Club och deltog i aktionen Ship to Gaza, ombord på det turkiska fartyget Mavi Marmara. Arbetar som politisk redaktör på tidningen Feministiskt Perspektiv.
Hon var sommarvärd i radion 14 juni 2004.

Aktuellt 2017

Höstprogram 2017

Insändare - Är Sverige fredligt?
Uttalande - Är terrorismen förvirrad? 19/4 2017

Aktuellt arrangemang:

Därför behöver vi konsten - för motståndet, för överlevniaden - Stina Oscarson den 23/11 kl 19


Folkets Fredspris - den 2/12 kl 19



Fredsvecka mot Aurora 17 - bilder och berättelse



Kamp mot NATO-värdlandsavtalet




Brev till regering o riksdag



Valid HTML 4.01 Transitional

Admin
Upp

Hem | Aktuellt | Artikelarkiv | Länkar | Zitzerrepubliken  

LOGIN
webbdesign: www.krylla.com