Hem      Aktuellt      Referat/artiklar etc      Länkar / Andra media     Zitzerrepubliken    

Referat från våra arrangemang

ALEPPO - SYRIEN, en bredare sanning - Jan Öberg som var där - Den 19 april 2017

Birger Schlaug föreläste om Klimathot, konflikthot, upprustning – Vad ska vi göra? - Den 5 april 2017

Från sabotör till fredspristagare: Mandelas väg från våld till ickevåld - Marika Griehsel den 16 mars 2017

Kvinnor på jorden – strävan och hopp - Inger Dejke, Britt Ling, Moa Brynnel - Den 8 mars, 2017

Kärnvapenpolitiken förvärras – men kärnvapnen kan avskaffas - Gunnar Westberg, Svenska Läkare mot Kärnvapen den 16/2 2017

Stellan Vinthagen talade om Konstruktivt Motstånd den 2/2 2017

Folkets Nobelpris för Fred 2016 utdelades under festliga och föredragsfulla former till Maj-Britt Theorin den 3/12 2016

Tre religioner - tre kärleks- och fredsbudskap - Anna Karin Hammar, Jan Hjärpe, Benjamin Gerber den 17/11 2016

Fred Taikon och Ingrid Schiöler föreläste om Romer - Ett fredligt folk - den 3/11 2016

Jan Öberg föreläste om Återuppliva FN som fredskraft - och Sverige tillbaka till stadgans förpliktelser... - den 20/10 2016

Jan Öberg talade om Fredliga epoker i världshistorien – Allt var inte som i vårt sekel - den 6/10 2016

Maud Eduards föreläste om SÄKERHET – HUR OCH FÖR VEM? - Om grundläggande villkor för en fredskultur - den 7/4 2016

Referat av filmen JOJK av samekonstnären Maj Lis Skaltje - den 17/3 2016

Vi firarde INTERNATIONELLA KVINNODAGEN med Agneta Norberg som talade om En feministisk fredskultur – från västlig statsterrorism till hållbar konfliktlösning - den 8/3 2016

NED MED VAPNEN! För en fredskultur utan Nato, värdlandsavtal och propagandakontor - Stina Oscarson föreläste den 17/2 2016

Föredrag av Karl-Erik Edris med titeln - På väg mot en ny civilisation: Från gårdagens visioner till framtidens - den 4/2 2016

Utdelning av Folkets Fredspris med seminarium och festbankett den 5/12 2015. Priset gick till M K Gandhi, postumt.
Sissela Kyle läste Gandhi och Bubu Munshi Eklund från Calcutta spelade och sjöng Tagore - den 19/11 2015

Jan Hjärpe föreläste om RELIGIONER FÖR FRED? - om bruk och missbruk av religioner - den 5/11 2015

Föreläsning och bildvisning med Martin Smedjeback om ICKE-VÅLD: EN KRAFT SOM KAN RÄDDA VÄRLDEN? - den 22/10 2015

Jan Öberg föreläste och debatterade under rubriken FRED SKAPAS MED FREDLIGA MEDEL - Om FN-stadgan och Gandhis betydelse i nutiden - den 7/10 2015

Irene Andersson föreläste under rubriken FREDSFOSTRAN FÖR KOMMANDE GENERATIONER. Kan den byggas på 1900-talets förebilder? - den 6/5 2015

Föreläsning med Gudrun Schyman under rubriken INFORMATION OCH OPINION. Om makt, våldsindoktrinering och försvar - den 16/4 2015

Karin Utas Carlsson talade på temat VINNA ÖVER - INTE VINNA ÖVER. Om att bygga Fredens Hus - den 19/3 2015

Yvonne Hirdman föreläste om MÄNS KRIG OCH KVINNORS FRED - Om konfliktlösning och genus - den 5/3 2015

ATT OMVÄRDERA VÄRLDSBILDEN - Synvända om västerlandets attityd till Islam - var ämnet för Ingmar Karlssons föreläsning den 19/2 2015

Jörgen Johansen talade den 5/2 2015 om PERSPEKTIV PÅ TERROR OCH VÄGAR FRAMÅT - Hur kan vi förstå IS och stödet till dem?

Folkets Nobelpris för Fred 2014 till Åke Sandin
Maj-Britt Theorin berättade den 26/11 2014 under rubriken "MÄNS FRED OCH KVINNORS FRED" om kvinnornas kamp för fred genom årtiondena.

Den 20/11 2014 fick Fredsrörelsen på Orust besök av Stefan Edman som föreläste om "FRED UTÅT - OFRED INÅT, om hanteringen av Sveriges jord, skog, vatten och fjäll i utvecklingens tjänst och vad framtiden kräver"

Maria-Pia Boëthius föreläste den 6/11 2014 under rubriken Aktiv fredlighet eller passiv anpassning? Åt vilket håll drar sverige? -Om nutidens blandade erfarenheter av makten och folkrörelserna ute och hemma.

Pierre Schori talade den 23/10 2014 om traditionen av fredlig konfliktlösning, FN-samarbete, gemensam säkerhet och nedrustning, kontrasterad mot dagens politik.

Fredsforskaren Jörgen Johansen föreläste den 9/10 2014 om hur starka folkrörelser lyckades avstyra väpnad konflikt mellan Norge och Sverige vid unionsupplösningen 1905.

Fredsrörelsen samtalade med politiker på Orust den 12/5 2014

Birger Schlaug föreläste och diskuterade temat "Försvara samhällsmiljön - försvara allt levande" den 24/4 2014

"Han lämnade över till oss" Artikel i Bohusläningen om föreläsningen med Marika Griehsel den 9/4 2014

Elisabeth Olsson, 100 år, uppvaktas av Fredsrörelsen på Orust den 16/3 2014

Marika Griehsel föreläste om Nelson Mandelas gärning och arv den 9/4 2014

Mänskliga rättigheter, kunskap, etik, moral och makt - Agneta Pleijel samtals-föreläste den 20/3 2014

Ned med vapnen! - Bertha von Suttner den 6/3 2014

Stellan Vinthagen föreläste och diskuterade under rubriken "Fredligt motstånd som konfliktlösning och befrielse" den 20/2 2014

Jörgen Johansen föreläste den 6/2 2014 om rörelser för folkbildning, ideologi och samhällsutveckling och medförde färska intryck från konflikternas Georgien

Festen - Folkets Nobelpris För Fred på Orust den 7/12 2013

Prismotivering - Jan Öberg mottar Folkets Nobelpris För Fred genom Fredsrörelsen på Orust den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Fredrik Heffermehl med rubriken: "Nobelpris på avvägar" den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Tomas Magnusson: "Maktens medlöpare föraktar fredens förkämpar" den 7/12 2013

Jan Öberg - mottagare av FPO's Fredspris 2013 - talade under rubriken "40 års arbete för fred – Världen har blivit bättre!" den 7/12 2013

Ännu en intressant och engagerande kväll när Göran Greider föreläste och diskuterade på temat "VÅLDETS SPRÅK OCH FREDENS Om makten och media, indoktrinering och sanning" den 4/12 2013

Anne Sjögren berättade om människor på flykt från våldets språk den 21/11 2013

Författaren och politikern Bengt Berg reflekterade och läste dikter under rubriken "Demokrati bygger på ansvar" den 7/11 2013

Thomas Hammarberg - diplomat, fredsaktivist och FN-rådgivare berättade och diskuterade den 23/10 2013 på temat "Hur talar FN och vem lyssnar?"

Kerstin Schultz föreläste den 10/10 2013 på temat "Kvinnliga fredsröster från inbördeskrig och våld i Afrika"

Seminarium "FRED MED FREDLIGA MEDEL" med Johan Galtung och Jan Öberg 25/5 2013

Jan Hjärpe föreläste den 11/4 2013 under rubriken "Kvinnorna I Den Arabiska Våren"

Fredsrörelsen på Orust firade 30-års jubileum på temat "Fred med Fredliga Medel" - den 20 mars 2013

Ingrid Holmquist föreläste inför kvinnodagen 2013 under rubriken "Elin Wägner - en väckarklocka om fred med människor och fred med jorden"

"Välkommen till Indien - om en kontinent av hopp och hopplöshet" var rubriken för föreläsningen den 21 feb 2013 med Ola Friholt och Erni Friholt och kommenterad bildvisning av Inger Dejke och Anders Dejke

Jan Öberg föreläste om "Ett fredsperspektiv på Iran" den 7/2 2013

Sigrid Kahle och Carl-Göran Ekerwald samtalade den 28/11 på temat "FRED OCH POESI - Att leva vid toleransens gränser"

Egon Andersson resonerade den 22/11 kring "Visionen som drivkraft" med utgångspunkt från Harry Martinssons "Vägen till Klockrike"

Bengt Berg och Lennart Kjörling samtalade om "Sverige - världen tur och retur. Om att ge människan värdigheten åter" den 1/11 2012.

Irka Cederberg och Björn Kumm berättade den 18/10 om "Fredens och motståndets kulturer"

Ingrid Elam och Kenneth Hermele föreläste på temat "Vad lär oss kriget?" den 11/10 2012

Nätverket Ofog belönas av Stödfonden för Civil Olydnad vid ett möte i Henån den 29 februari 2012.

Förre kulturministern Bengt Göransson föreläste i Henån 14/4 2011

Gandhi och Sanningen – utvecklingen fram till konstruktivt motstånd

av aktivisten och fredsforskaren Jörgen Johansen, den 5 dec., Stocken

Jörgen inleder: Gandhis samlade verk består av hundra volymer à c:a 500 sidor. Det mesta är brev och artiklar. Mycket finns online. Det finns två olika pappersutgåvor. Akta er för utgåvan från 1998! Urvalet är starkt politiserat. Det finns över 6000 böcker om Gandhi och oräkneliga artiklar. Gandhi nominerades till Nobels Fredspris 1937, 1938, 1939 1947 och några dagar innan han mördades den 30 januari 1948. Den norska eliten varken vågade eller ville ge honom priset. De hade starka band till Storbritannien, där man såg honom som rebell. Ingen vet om han skulle ha tackat Ja. Nobelpengarna är blodspengar tjänade på krig.

"Jag växte upp och fostrades av Jens Bjørnebo, som ifrågasatte allt och alla; av Emma Goldman, som öppnade mina ögon för könsperspektivet; av Pjotr Kropotkin som gjorde mig till anarkist; och av Mohandas Karamchand Gandhi som visade mig alternativ till våldet."



Som 16-åring tog Jörgen avstånd från våld och användande av vapen. Han sattes senare i fängelse för vapenvägran. Staten hade inte makt att göra en soldat av Jörgen. Han var starkare än NATO! (Norge är ju medlem i Nato.)

Gandhi var hans stora inspirationskälla. Men han fann Gandhi svår att förstå, i synnerhet hans tanke att avstå från sex eller ett gott glas vin. Man måste anpassa sina verktyg till den tid man lever i. Det går inte heller att kopiera Saltmarschen idag.

Narayan Desai (1924-2015) var Jörgens samtalspartner från 1980-talet. Narayan växte upp i Gandhis Ashram och skrev en biografi om Gandhi. Det är ett verk i fyra band. Gandhi stod för en inre revolution, och en sådan tar tid. Narayans egen revolutionskurs var på 16 år!

Gandhi lärde oss att protester inte räcker. När vi gör motstånd måste vi samtidigt visa på de konstruktiva alternativen.

För Jörgen är frågan om Sanning problematisk. För Gandhi var den helt central. Erik H. Eriksons bok "Gandhi´s Truth" är en mycket bra bok. Vi tror att vi vet mycket, men vi borde vara mer ödmjuka när vi söker sanningen. Arne Naess skrev "Det gör ont att tänka." Vad säger Gandhi? Sanningen finns inom varje människa. Ett enkelt liv gör det enklare att lyssna efter den. Annars är det mycket som stör. Gandhi ägde totalt ungefär 1,8 kg privat egendom. Få har följt efter honom i detta.

Gandhi tog sin juridiska examen i London och som 24-åring kom han 1893 till Sydafrika där han vistades i 20 år i en segregerad indisk koloni. Apartheid var förhärskande. I Sverige var rasbiologin på väg. Gandhi arbetade som juridisk rådgivare åt muslimska handelsmän. Han startade ett Ashram kallat the Tolstoy Farm.

Under Boerkriget tog han tjänst som sjukvårdare för att visa att också indier vågade och kunde utföra sådana "manliga" krävande aktiviteter. Senare fokuserade han på indiernas rättigheter, men accepterade samhällsstegen där afrikanerna, "kaffrerna", stod nederst. Han accepterade att bl.a. hudfärg avgjorde människans värde. Indierna skulle däremot inte ses som mindre värda än engelsmännen. Han talade om den indo-ariska rasen. Så såg rasismen ut vid sekelskiftet 1900. Först på senare tid har gandhiforskningen börjat tala om den här biten av Gandhis utveckling och tänkande. Man var rädd att dra ned honom från piedestalen.

1908 sattes Gandhi i fängelse för protester mot att han behandlades som en afrikan. Men han var öppen och villig att ändra sig. Senare skrev han att det inte var något fel att ändra åsikt. Han talade tvärtom för inkonsekvensen. Han sa att om man kom på honom med att säga olika saker skulle man hålla sig till det han sagt senast. (Detta finns i text som Sissela Kyle läste under sitt framträdande i Henån, Orust i november.)

Gandhi sa att Sanningen är detsamma som Gud. "Sanningen är Gud", inte "Gud är sanningen". Man skulle söka sanningen helt och fullt. Det är ju nästan omöjligt, säger J J.

Tillbaka i Indien skrev Gandhi 1928 "Satyagraha in South Africa". Då skulle han ha kunnat ta avstånd från sina rasistiska åsikter, men Jörgen finner inte att han gjort det någonstans i sina texter. (Däremot verkade han för "oberörbaras" rättigheter i Indien, min anm.)

Vad gäller Gandhis asketiska försakande av sex ifrågasätter JJ om hans fru varit tillfrågad och haft lika rättigheter. J J blev under diskussionsstunden emotsagd av Radha Bhatt som hävdade att hustrun förvisso varit enig med Gandhi om avhållsamheten.

J J är alltså kritisk på två punkter och menar att även det problematiska måste få komma fram. Detta är hans sätt att se på Sanningen.

J J fortsätter: Vad Gandhi uträttade.

Gandhi och hans rörelse spelade en oerhört viktig roll för att Indien skulle bli fritt från brittiskt styre 1947. Han mördades den 30 januari 1948, 78 år gammal. Idag är Indien en stark militärstat med kärnvapen. Man har kommit långt ifrån Gandhis lära. Men kan användas ändå i retoriken. Det finns t o m en bild av Gandhi på rupee-sedlarna. Som Jörgen uttrycker det är det väldigt mycket han inte lyckades med. Nästan allt har senare blivit tvärtom mot hans vision och lära. Indien delades i två stater. Kongresspartiet vidmakthöll och skapade nya klasskillnader. Västerlandets sätt att leva kopieras. Ändå lever något kvar idag av Gandhis tankar om ett framtida samhälle.

Det är främst idéerna om icke-samarbete. Dessa har slagit igenom bl.a. i form av bojkott och strejker. Miljoner människor har följt i hans fotspår. Sociala och revolutionära rörelser har ändrat världen till det bättre med de här metoderna. Miljö- och kvinnorörelser har inspirerats. Ett exempel är att kommersiell valfångst nu är förbjuden (med få undantag). Trädkramarrörelsen är ett annat exempel. Kamp mot luftföroreningar ännu ett.

I hela världen finns det människor som använder Gandhis metoder med i stort sett gott resultat.

Det konstruktiva programmet.

Att börja det nya innan det gamla är borta, t ex lanseras idag många alternativ till kärnkraft.

Skapa goda modeller för hur framtiden ska se ut och praktisera detta på så många områden som möjligt.

Idag är spinnhjulet inte aktuellt, men tusen andra projekt kan startas

Den potenta kombinationen

Fredligt ickesamarbete med det man är emot

OCH samtidigt byggande av det man vill ha.

Det är enligt Jörgens mening den klokaste strategin en social och revolutionär rörelse kan ha idag Och det är kärnan i arvet efter Gandhi.

Fredsrörelsen idag behöver göra mer än säga Nej. Visa på de goda alternativen. Jörgen själv bor "i skogen", och är delvis självförsörjande.

FRÅGESTUND



Publ. Hur ser du på västvärldens tystnad att man gömmer pengar i Schweiz? Resurser som stjäls.

J J Det är ändring på gång. Visselblåsare har läckt kontonummer. Bojkotta banker! Skapa (och stöd) alternativ.

Publ. En fråga om landsbygden.

J J Gandhi ville ha lokal demokrati. Men i Indien strömmar folk till städerna liksom här. För att hejda den rörelsen bör de egna folkliga hantverken försvaras. Vi bör inte gå runt i kläder sydda i Vietnam.

Publ. Om vi ska bygga mindre enheter blir det svårt när kontanterna fasas ut.

J J Det behövs ett långt svar. Det är inte enkelt idag. Gandhi var för en lokal bytesekonomi.

Publ. Vad är fredligt samarbete?

J J Goda relationer till andra människor utökas till att gälla fler och fler.

Publ. Fråga om strejk.

J J Strejk är en eskalering av konflikt med fredliga medel. Det kan påverka konflikten. Det är en sida av ickesamarbete. Jag vägrade bli soldat. Makten är beroende av samarbete. Samarbetet kan vägras.

Jan Ö Tusen tack för att du knöt din egen utveckling till Gandhis lära. Att han inte omedelbart genomskådade rådande rasism i samtiden minskar inte hans storhet. Och det var inte han som misslyckades, när Indien valde väg efter hans död. Min fråga nu till dig gäller det konstruktiva programmet: Vad ska vi göra nu?

J J Sluta bomba i muslimska länder. Varje bomb skapar nya muslimska våldsdåd. Besök landet. Det är mycket som händer som inte når media.

Efter detta tackades Jörgen och Ola läste upp förslag till en gemensam deklaration som utökades med några detaljer och sedan antogs.

Karin Utas Carlsson/Ola Friholt

Upp

Aktuellt 2017

Höstprogram 2017

Insändare - Är Sverige fredligt?
Uttalande - Är terrorismen förvirrad? 19/4 2017



Kamp mot NATO-värdlandsavtalet




Brev till regering o riksdag



Valid HTML 4.01 Transitional

Admin
Upp

Hem | Aktuellt | Artikelarkiv | Länkar | Zitzerrepubliken  

LOGIN
webbdesign: www.krylla.com