Hem      Aktuellt      Referat/artiklar etc      Länkar / Andra media     Zitzerrepubliken    

Referat från våra arrangemang

MOTSTÅND OCH ÖVERLEVNAD - litterär och musikalisk föreställning av JAN HALLDIN OCH STEN LÖFMAN, den 19 oktober 2017

DET ÄR NOG NU – TANKAR EFTER AURORA 17 - Sören Sommelius - Den 5 oktober 2017

ALEPPO - SYRIEN, en bredare sanning - Jan Öberg som var där - Den 19 april 2017

Birger Schlaug föreläste om Klimathot, konflikthot, upprustning – Vad ska vi göra? - Den 5 april 2017

Från sabotör till fredspristagare: Mandelas väg från våld till ickevåld - Marika Griehsel den 16 mars 2017

Kvinnor på jorden – strävan och hopp - Inger Dejke, Britt Ling, Moa Brynnel - Den 8 mars, 2017

Kärnvapenpolitiken förvärras – men kärnvapnen kan avskaffas - Gunnar Westberg, Svenska Läkare mot Kärnvapen den 16/2 2017

Stellan Vinthagen talade om Konstruktivt Motstånd den 2/2 2017

Folkets Nobelpris för Fred 2016 utdelades under festliga och föredragsfulla former till Maj-Britt Theorin den 3/12 2016

Tre religioner - tre kärleks- och fredsbudskap - Anna Karin Hammar, Jan Hjärpe, Benjamin Gerber den 17/11 2016

Fred Taikon och Ingrid Schiöler föreläste om Romer - Ett fredligt folk - den 3/11 2016

Jan Öberg föreläste om Återuppliva FN som fredskraft - och Sverige tillbaka till stadgans förpliktelser... - den 20/10 2016

Jan Öberg talade om Fredliga epoker i världshistorien – Allt var inte som i vårt sekel - den 6/10 2016

Maud Eduards föreläste om SÄKERHET – HUR OCH FÖR VEM? - Om grundläggande villkor för en fredskultur - den 7/4 2016

Referat av filmen JOJK av samekonstnären Maj Lis Skaltje - den 17/3 2016

Vi firarde INTERNATIONELLA KVINNODAGEN med Agneta Norberg som talade om En feministisk fredskultur – från västlig statsterrorism till hållbar konfliktlösning - den 8/3 2016

NED MED VAPNEN! För en fredskultur utan Nato, värdlandsavtal och propagandakontor - Stina Oscarson föreläste den 17/2 2016

Föredrag av Karl-Erik Edris med titeln - På väg mot en ny civilisation: Från gårdagens visioner till framtidens - den 4/2 2016

Utdelning av Folkets Fredspris med seminarium och festbankett den 5/12 2015. Priset gick till M K Gandhi, postumt.
Sissela Kyle läste Gandhi och Bubu Munshi Eklund från Calcutta spelade och sjöng Tagore - den 19/11 2015

Jan Hjärpe föreläste om RELIGIONER FÖR FRED? - om bruk och missbruk av religioner - den 5/11 2015

Föreläsning och bildvisning med Martin Smedjeback om ICKE-VÅLD: EN KRAFT SOM KAN RÄDDA VÄRLDEN? - den 22/10 2015

Jan Öberg föreläste och debatterade under rubriken FRED SKAPAS MED FREDLIGA MEDEL - Om FN-stadgan och Gandhis betydelse i nutiden - den 7/10 2015

Irene Andersson föreläste under rubriken FREDSFOSTRAN FÖR KOMMANDE GENERATIONER. Kan den byggas på 1900-talets förebilder? - den 6/5 2015

Föreläsning med Gudrun Schyman under rubriken INFORMATION OCH OPINION. Om makt, våldsindoktrinering och försvar - den 16/4 2015

Karin Utas Carlsson talade på temat VINNA ÖVER - INTE VINNA ÖVER. Om att bygga Fredens Hus - den 19/3 2015

Yvonne Hirdman föreläste om MÄNS KRIG OCH KVINNORS FRED - Om konfliktlösning och genus - den 5/3 2015

ATT OMVÄRDERA VÄRLDSBILDEN - Synvända om västerlandets attityd till Islam - var ämnet för Ingmar Karlssons föreläsning den 19/2 2015

Jörgen Johansen talade den 5/2 2015 om PERSPEKTIV PÅ TERROR OCH VÄGAR FRAMÅT - Hur kan vi förstå IS och stödet till dem?

Folkets Nobelpris för Fred 2014 till Åke Sandin
Maj-Britt Theorin berättade den 26/11 2014 under rubriken "MÄNS FRED OCH KVINNORS FRED" om kvinnornas kamp för fred genom årtiondena.

Den 20/11 2014 fick Fredsrörelsen på Orust besök av Stefan Edman som föreläste om "FRED UTÅT - OFRED INÅT, om hanteringen av Sveriges jord, skog, vatten och fjäll i utvecklingens tjänst och vad framtiden kräver"

Maria-Pia Boëthius föreläste den 6/11 2014 under rubriken Aktiv fredlighet eller passiv anpassning? Åt vilket håll drar sverige? -Om nutidens blandade erfarenheter av makten och folkrörelserna ute och hemma.

Pierre Schori talade den 23/10 2014 om traditionen av fredlig konfliktlösning, FN-samarbete, gemensam säkerhet och nedrustning, kontrasterad mot dagens politik.

Fredsforskaren Jörgen Johansen föreläste den 9/10 2014 om hur starka folkrörelser lyckades avstyra väpnad konflikt mellan Norge och Sverige vid unionsupplösningen 1905.

Fredsrörelsen samtalade med politiker på Orust den 12/5 2014

Birger Schlaug föreläste och diskuterade temat "Försvara samhällsmiljön - försvara allt levande" den 24/4 2014

"Han lämnade över till oss" Artikel i Bohusläningen om föreläsningen med Marika Griehsel den 9/4 2014

Elisabeth Olsson, 100 år, uppvaktas av Fredsrörelsen på Orust den 16/3 2014

Marika Griehsel föreläste om Nelson Mandelas gärning och arv den 9/4 2014

Mänskliga rättigheter, kunskap, etik, moral och makt - Agneta Pleijel samtals-föreläste den 20/3 2014

Ned med vapnen! - Bertha von Suttner den 6/3 2014

Stellan Vinthagen föreläste och diskuterade under rubriken "Fredligt motstånd som konfliktlösning och befrielse" den 20/2 2014

Jörgen Johansen föreläste den 6/2 2014 om rörelser för folkbildning, ideologi och samhällsutveckling och medförde färska intryck från konflikternas Georgien

Festen - Folkets Nobelpris För Fred på Orust den 7/12 2013

Prismotivering - Jan Öberg mottar Folkets Nobelpris För Fred genom Fredsrörelsen på Orust den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Fredrik Heffermehl med rubriken: "Nobelpris på avvägar" den 7/12 2013

Nobelseminariet på Orust - Tal av Tomas Magnusson: "Maktens medlöpare föraktar fredens förkämpar" den 7/12 2013

Jan Öberg - mottagare av FPO's Fredspris 2013 - talade under rubriken "40 års arbete för fred – Världen har blivit bättre!" den 7/12 2013

Ännu en intressant och engagerande kväll när Göran Greider föreläste och diskuterade på temat "VÅLDETS SPRÅK OCH FREDENS Om makten och media, indoktrinering och sanning" den 4/12 2013

Anne Sjögren berättade om människor på flykt från våldets språk den 21/11 2013

Författaren och politikern Bengt Berg reflekterade och läste dikter under rubriken "Demokrati bygger på ansvar" den 7/11 2013

Thomas Hammarberg - diplomat, fredsaktivist och FN-rådgivare berättade och diskuterade den 23/10 2013 på temat "Hur talar FN och vem lyssnar?"

Kerstin Schultz föreläste den 10/10 2013 på temat "Kvinnliga fredsröster från inbördeskrig och våld i Afrika"

Seminarium "FRED MED FREDLIGA MEDEL" med Johan Galtung och Jan Öberg 25/5 2013

Jan Hjärpe föreläste den 11/4 2013 under rubriken "Kvinnorna I Den Arabiska Våren"

Fredsrörelsen på Orust firade 30-års jubileum på temat "Fred med Fredliga Medel" - den 20 mars 2013

Ingrid Holmquist föreläste inför kvinnodagen 2013 under rubriken "Elin Wägner - en väckarklocka om fred med människor och fred med jorden"

"Välkommen till Indien - om en kontinent av hopp och hopplöshet" var rubriken för föreläsningen den 21 feb 2013 med Ola Friholt och Erni Friholt och kommenterad bildvisning av Inger Dejke och Anders Dejke

Jan Öberg föreläste om "Ett fredsperspektiv på Iran" den 7/2 2013

Sigrid Kahle och Carl-Göran Ekerwald samtalade den 28/11 på temat "FRED OCH POESI - Att leva vid toleransens gränser"

Egon Andersson resonerade den 22/11 kring "Visionen som drivkraft" med utgångspunkt från Harry Martinssons "Vägen till Klockrike"

Bengt Berg och Lennart Kjörling samtalade om "Sverige - världen tur och retur. Om att ge människan värdigheten åter" den 1/11 2012.

Irka Cederberg och Björn Kumm berättade den 18/10 om "Fredens och motståndets kulturer"

Ingrid Elam och Kenneth Hermele föreläste på temat "Vad lär oss kriget?" den 11/10 2012

Nätverket Ofog belönas av Stödfonden för Civil Olydnad vid ett möte i Henån den 29 februari 2012.

Förre kulturministern Bengt Göransson föreläste i Henån 14/4 2011
SEMINARIUM I SVANVIKS SKOLA, STOCKEN, ORUST, DEN 5 DEC 2015.

Denna dag ges också Folkets Fredspris till minne av Nobels testamente postumt till M K Gandhi.

Tal av Radha Bhatt, ordförande i Gandhi Peace Foundation, New Delhi

DEN VÄRLD GANDHI DRÖMDE OM

Först uttryckte Radha Bhatt sin tillfredsställelse över att Gandhi nu tilldelas FOLKETS Fredspris till minne av Nobels testamente.

Mahatma Gandhi betonade självkontroll och levde också efter det. Han var emot lyx och onödig konsumtion. Först och främst måste vapenproduktionen upphöra.

1960 tjänade den rikaste femtedelen av världens befolkning 30 gånger mer än den fattigaste femtedelen. Idag är de rikaste 75 gånger rikare. Halva världens befolkning tjänar bara 2 dollar om dagen. Sådana skillnader skapar social oro, något vi ser i dagens värld. Gandhi sa "Var själv den förändring du vill ha i världen". Gandhi antog en enkel indisk klädedräkt och bodde i en lerhydda när han 1915 kommit tillbaka till Indien från Sydafrika. Han ville leva som de fattiga, dela deras liv och förhållanden. Ännu idag är det många som inte har elektricitet.

Mänskligheten står inför svåra framtidsutsikter idag. Den industriella revolutionens utveckling på 1900-talet sådde fröna till en ny civilisation grundad på centraliserad industrialisering med dess storskaliga produktion. Resultatet idag av kapitalismen är nykolonialismen och konsumismen. Vi skördar våld och exploatering av naturens resurser och förändring av klimatet, smältande glaciärer, förgiftning av luft vatten och jord. Människornas sinnen och relationer påverkas.

Socialismen lyckades inte åstadkomma den önskade förändringen. Också socialismen blev en del av kapitalismen. Våld spelar fortfarande en stor roll.

När Himalayas skog hotades av regeringen och exploaterande företag organiserade sig illiterata bondkvinnorna och bildade Trädkramarrörelsen ("Chipko Andolan"). De kom i tusental och hindrade avverkningen.



Radha berättade om sina erfarenheter. Hon föddes i en avlägsen liten by i Himalaya. Farmodern var en fattig bondkvinna. Hon gick varje kväll ut och ropade till grannarna: "Har alla ätit?" När alla svarat att de hade det gick hon in och åt sin mat. Man tog hand om varandra. Vilket stort mått av mänsklighet och jämlikhet det finns hos dessa kvinnor i Himalaya! Radha berättade om jordgåverörelsen, som kallas "Bhudan" och "grámdan". Mer än 50 000 acres (ungefär= tunnland) från jordägarna delades ut till de jordlösa. Detta förekommer även i dag men i mindre omfattning.

"Kan ni föreställa er att de rika i dag skulle dela med sig till de fattiga?" Gandhis strävan var att eliminera fattigdom och ojämlikhet, och han föreslog att de rika skulle dela med sig av sina resurser och leva i enkelhet i stället för att väcka drömmar om flödande rikedomar hos de fattiga. Gandhis idé "Trusteeship", innebar att de rika hade ansvar att förvalta egendom och företag för allas bästa. Om de inte uppfyllde ansvaret skulle de fråntas egendomen och makten.

Dessa värden av rättvisa, av kärleksfullt delande och medkänsla med medmänniskorna likaväl som med naturen är mycket nödvändiga för att uppnå fred på alla nivåer, från familjen, via byar och städer till länder i hela världen.



Radha har vandrat tusentals kilometer med Chipko, jordrörelsen och Rädda floderna kampanjen eftersom floderna var hotade av stora dammbyggen och av förgiftning från gruv- och industriprojekt. Sådana fotvandringar kallas Padyatras. Fler och fler människor från byarna anslöt sig, och i andra dalar pågick parallella padyatras. På så sätt ökades människornas medvetenhet om att de lägsta samhällsskikten kunde utöva tryck på regeringen och öka sitt inflytande. Nedhuggningen av skogen avbröts för en tid för att skapa rådrum. Kärlek, medkänsla och harmoni bland människorna är mer värdefulla än materiella rikedomar. Detta var vad Gandhi drömde om för en idealisk fredlig värd.



Gandhi skrev om detta i sin bok "Hind Swaraj" (Indiskt självstyre) för mer än hundra år sedan. Hänsynslös produktion och obegränsad konsumtion kan inte överleva länge och kommer att förstöra sig själv. Han skriver som alternativ till den här konsumtionscivilisationen: att man ska avstå (Aparigraha). Man ska ta så litet som möjligt från naturen och samhället och själv ge så mycket som möjligt. Det är nödvändigt för individer, nationer och för hela världen.



Radha Bhatt avslutade med att hänvisa till ett uttalande av Martin Luther King : "Om mänskligheten ska göra framsteg kan Gandhi inte undvaras."

Frågestund



Erni påminde oss om det indiska inflytandet genom Trädkramarrörelsen, som också gjorde motstånd mot naturförstörande motorvägsbygge i Ljungskile, en plats varifrån en del av de då aktiva kommit denna dag till Stocken.

Fråga: Varför fick inte Gandhi Fredspriset under sin livstid?

Radha: Gandhi själv var inte intresserad. Jag antar att det beror på att Gandhi talade om fredlig frigörelse för Indien men inte accepterade engelska regeringens sätt att hantera frågan om frigörelse. Han var starkt emot den brittiska kolonialismen, en rebell som använde ickevåldsmetoder. Det pris han får här är från Folket. Det skulle han ha uppskattat.

Jörgen Johansen: Det norska kungahuset hade nära förbindelse med det brittiska. De var fega och pragmatiska i Nobelkommittén. Det gick fel redan på -30-talet. Det är för övrigt bra att Gandhi inte hamnade i samma gäng som Kissinger och Obama.

Jan Öberg: Det blev också fel när Al Gore fick Nobelpriset (2007). Fredrik Heffermehl, en norsk jurist, har gått igenom Nobels testamente (som finns att läsa på nätet). Han har skrivit boken "Nobels fredspris: Visionen som försvann". Det ligger nu en stämningsansökan mot den svenska Nobelstiftelsen som ytterst är ansvarig för den norska Nobelkommitténs val av pristagare. Jag ser en förändring: Varje år ringer mediafolk. De frågar vad jag tycker om valet av pristagare. De vet nu att jag är kritisk till flera val genom åren. Priset är inte så prestigeladdat längre. Folk ser att det är något skumt.

Jan vände sig sedan till Radha: 700 miljoner fattiga i Indien är fortfarande fattiga, samtidigt som 600 miljoner kineser har lyfts ur fattigdomen. Varför händer inget sådant i Indien?

Radha: Jawaharial Nehru var vår första president. Han var med Gandhi men hans uppfattning om utveckling var inte Gandhis. Vi talade faktiskt om detta med Rajiv Gandhi som gjorde en stor plan med utgångspunkt från byfolks rättigheter. Men det fungerade inte. Regeringarna har inte lyckats, och efter 70 år måste vi se att vi, makthavare och människor i allmänhet, har fel uppfattning om utveckling. I Kina har man fått till stånd förändring genom påverkan uppifrån och ned, inte med ickevåld. Nehru gick västerlandets väg och även det blev fel. De som sitter vid makten går inte folkets väg.

Publ. Det är stora klyftor i Kina. Har de inte antagit en hel del av kapitalism och även de hamnat på vår väg?

Radha: Jan jämförde Kina och Indien. Jag tror inte man kan jämföra folk på det sättet. Jag tänker att Kina tar mer och mer land och att det de gör i Tibet inte är bra. Det är inte på Gandhis sätt. Gandhi skulle ha sagt: "Vilka medel är det som ger goda resultat?"

Ola Friholt: Finns det något framsteg i Gandhirörelsen? Hur är situationen för rörelsen idag?

Radha: Det är svårt därför att politikerna inte är i Gandhirörelsen. Vi har sagt att materiella resurser skulle vara i folkets händer, men regeringen ger dem åt industrialisterna, t.ex. till gruvföretag. Vi arbetar ändå för att rädda skogar, land och vatten, floder. Vi arbetar tillsammans med människorna och ökar deras medvetande och självtillit. Om någon fundamentalism uppstår verkar vi för förståelse mellan trosriktningarna. Det var länge strider i Assam. Vi arbetade med dem för att skapa fred.

På uppmaning översätter och sammanfattar Ola: De arbetar mot exploatering, t ex vid dammbyggen och gruvbrytning, och med försoningsarbete i konflikter.

Jaya: Jag har många gånger fått den där frågan om jämförelse mellan Kina och Indien. I Kina har de varit väldigt snabba och därför förstört mycket, och de gör onda ting i Tibet. Det är ingen befrielse från religiöst förtryck, som de säger, utan en ockupation för ekonomiska fördelar. I väst tänker människor i statistik. Metoderna är inte bra. Förändring måste ske med ickevåld och det tar längre tid. I Kina använder man vapen. Kyrkorna predikar men vad har de uträttat? Kina och Indien är inte vänner. Fredsrörelsen måste hjälpa till för att människorna ska hitta vägar till varandra.



Karin Utas Carlsson

Upp

Aktuellt 2017

Höstprogram 2017

Insändare - Är Sverige fredligt?
Uttalande - Är terrorismen förvirrad? 19/4 2017

Aktuellt arrangemang:

Därför behöver vi konsten - för motståndet, för överlevniaden - Stina Oscarson den 23/11 kl 19


Folkets Fredspris - den 2/12 kl 19



Fredsvecka mot Aurora 17 - bilder och berättelse



Kamp mot NATO-värdlandsavtalet




Brev till regering o riksdag



Valid HTML 4.01 Transitional

Admin
Upp

Hem | Aktuellt | Artikelarkiv | Länkar | Zitzerrepubliken  

LOGIN
webbdesign: www.krylla.com